maanantai 19. syyskuuta 2011

Gratuitous Space Battles - avaruustaistelun ytimessä

Ripustettuani pelitoimittajan hanskani naulaan muutama vuosi sitten olen yrittänyt löytää jälleen pelaamisen iloa. Olen pyrkinyt pelaamaan vain silloin kun oikeasti huvittaa ja vain kiinnostavia pelejä.

Kiinnostavien pelien löytäminen on ollut yllättävän hankalaa. Usein kokeilut osuvat Steam-verkkokaupan alennusmyynneistä löytyviin (indie)strategiapeleihin.

Kesällä hankin Gratuitous Space Battles -avaruusstrategian kaverin suosituksesta. Peli on omassa lajissaan ilman muuta monessa mielessä onnistunut, vaikka keskeisistä ominaisuuksista löytyy hutejakin.

Nimensä mukaisesti peli keskittyy oleelliseen, eli avaruuslaivastojen taisteluun.

Pelimekaniikka on poikkeava, sillä pelaaja osallistuu vain taistelujen valmisteluun, ei itse taisteluun. Voitto tai tappio ansaitaan aluksia suunniteltaessa, laivaston muodostelmaa aseteltaessa ja yksittäisten alusten esikäskyjä annettaessa. Taistelun alettua tekoäly toteuttaa pelaajan antamia käskyjä mekaanisesti, ja jommasta kummasta laivastosta loppuu alukset ensin.

Pelissä on yksittäisiä taisteluita ja erikokoisten avaruusplänttien valtauskampanjoita, mutta jälkimmäisissä strateginen ulottuvuus on pinnallinen. Syvyyttä ja vaihtelua peliin on pyritty saada jonkin verran toisistaan poikkeavilla sivilisaatioilla, joiden teknologioissa on omat vahvuutensa.

Vihollislaivastojen rökittäminen ja tähtikarttojen valtaaminen on hauskaa oman aikansa, mutta kestosuosikiksi pelistä ei ole.

Taistelun jälkeen Gratuitous Space Battles tarjoaa erittäin monipuoliset tilastot tapahtumista, ja tilastojen olisi ilmeisesti tarkoitus ohjata pelaajaa hiomaan aluksiaan ja taktiikkaansa. Tilastot ovat kuitenkin niin vaikeaselkoisia, että oleellisen tiedon löytäminen on työlästä. Se on sääli, sillä idea on hauska.

Itse pelimekaniikoista löytyy pari aukkoa, joiden takia ainakin itse löysin melko pian kaksi ylivoimaiselta tuntuvaa taktiikkaa. Voittoisien kikkojen löytämisen jälkeen niitä on vaikea olla käyttämättä, etenkin kun ns. oikeat taktiikat tuntuvat olevan vaikeita tai mahdottomia saada toimimaan.

Toisaalta pelin tarjoamat esikäskymahdollisuudet eivät mahdollista läheskään kaikkien uskottavalta vaikuttavien ideoiden kokeilemista.

Puutteineenkin Gratuitous Space Battles on paikkansa ansainnut. Peli viihdyttää aikansa, eikä keskitasoa parempia avaruustaistelustrategioita ole viime vuosina kovin montaa julkaistu.

Tässä valossa Steam ja indie-skene lunastavat lupaustaan täydellisesti. Yksikään suuri pelijulkaisija ei olisi tällaisen pelin kehittelyyn panostanut (... vaikka digijakelun myötä isot julkaisijat ovat alkaneet julkaista rajallisesti myös pieniä pelejä, mikä on yksinkertaisesti mahtavaa)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti