maanantai 9. heinäkuuta 2012

Meego seilaa Jollalla

Olin viikon lomalla aurinkorannalla, ja palattuani kieltämättä yllättävin ja potentiaalisesti positiivisin uutinen oli Jolla Mobilen ulostulo Meego-älypuhelinhankkeineen. Aikamoista.

Spekulointia älypuhelinmarkkinoille mahtumisesta, uuden ekosysteemin elinmahdollisuuksista ties mistä on ollut ja tulee olemaan, sillä ovathan ne relevantteja kysymyksiä. Askarruttavat toki meikäläistäkin.

Pohdin myös, että mitä rautaa Meego-Jolla tulee olemaan ja mistä se rauta tulee? Paljonko pitää latoa rahaa tiskiin, että kiinalaispaja alkaa suoltaa ajanmukaisia luureja? Onko Jollalla tarvittava raha ja/tai tarvittavat partnerit ja/tai tarvittavat teollisuuskontaktit? On kai.

Oma henk. koht. vetoomukseni ja toiveeni Jollalle Meego-puhelimen erottautumisen suhteen on tämä: Huomioikaa pelit ja pelaaminen alusta lähtien. Ehkä jopa rautatasolla; harkitkaa *elegantteja* peliohjaimia. Vähän niinkuin N-Gage, mutta parempi. Edes johonkin malliin.

Sillä nyt kun asiaa mietin, en oikein hahmota Meegon etua kuluttajan näkökulmasta. Mitä Meego-luuri tarjoaa, mitä ei iOS-, Android- tai Windows Phone -laitteista löydy?

Tai missä Meego on niin paljon parempi, että kuluttajakin sen huomaa?

Mistä paremmuuden näkee?

5 kommenttia:

  1. Mielestäni paremmuus näkyy siinä mitä N9 edusti/edustaa. Oikeasti varteenotettava vaihtoehto, joka pystyy kilpailemaan haluttavuudesta (WOW-efekti) nykyisten huippumallien kanssa.

    Lisäksi iso hyöty tulee KEHITTÄJÄN näkökulmasta. Nelosen haastattelussa http://www.nelonen.fi/uutiset/videot-ja-uutisl%C3%A4hetykset?vt=video&vid=260201 Hurmola mainitsee, että vertasivat eri vaihtoehtoja, mutta MeeGo mahdollistaa heille suuremman vapauden ja mahdollisuuden johtaa, kun muiden kanssa heidän pitäisi seurata. Suomeksi: innovaatioille tilaa ja aito mahdollisuus innovoida.

    Loppuun sellainen huomautus, että itse MeeGo on kuollut, mutta Jollan tapauksessa käytetään Mer Corea pohjalla, brändätään vain "MeeGoksi" ja ratsastetaan sen - ja varsinkin N9:n - maineella.

    VastaaPoista
  2. Moi Jouni :)

    Olen samoilla linjoilla; N9 oli ja on todella hieno ja kilpailukykyinen laite. Meego (tai nyttemmin Mer) on varmaankin myös kehittäjän näkökulmasta jotain ihan muuta (ja joiltain osin varmasti parempaa) kuin iOS ja Android.

    Mutta mikä on se ilmiselvä, kuluttajalle näkyvä ero? Uskon, että todella suurelle osalle käyttäjistä saman hintaluokan iOS- ja Android-luurilla (tai jopa Windows Phone -luurilla) ei ole havaittavaa eroa; kaikissa on pitkät rivit nappeja kosketusnäytöllä, ja niitä painelemalla ruutuun hyppää aplareita.

    Tosin ehkä eroa tuolla tasolla on vaikea tehdä ja turha odottaakaan. Käyttöliittymän sujuvuus ja helppokäyttöisyys lienee keskeinen juttu, mutta niissä myös kilpailijat ovat vahvoja (paitsi ehkä Android, mutta markkinaosuudesta päätellen sekin on riittävällä tasolla).

    N9:n mainioudesta merkittävä osa juontui, ainakin minulle, itse luurin muotoilusta. Sillä ei Meegon tai Merin kanssa ole mitään tekemistä, joten sen osan wow-vaikutuksesta Jolla joutunee tekemään alusta alkaen itse. En tiedä Jollan muotoilijoista mitään, mutta ties vaikka mukana olisi N9:ä sorvanneita henkilöitä.

    Olisi kyllä helvetin siistiä, jos Jolla onnistuisi ja ravistelisi mobiilikäyttöjärjestelmien asetelmaa. Se kun on tylsässä tilassa. Toki myös Tizen tehnee edelleen jonkinlaista tuloaan, mutta jotenkin Jolla ja Meego (pitäisi varmaan alkaa puhua Meristä) on paljon innostavampi ajatus kuin Tizen ja Samsung. Mikä on hassua sinänsä, sillä Samsungilla homma ei jäisi ainakaan resursseista kiinni.

    VastaaPoista
  3. Lopultahan nämä asiat on pienestä kiinni ja kokonaisuus ratkaisee. Plus maailmanlaajuisesti ajateltuna operaattoreiden tuki. Huipputasolla tosiaan ominaisuudet ovat melkein samat, ja lopullisen voittajan määrää tosiaan käytettävyys ja pienet asiat.

    Samsung ja Tizen ei ole innostanut, koska lähes kaikki tapahtuu piilossa julkisuudelta. Välillä heitetään jotain armopaloja ulos. Veikkaan ettei tämä muutu. Toisaalta kyllä Samsung sillä tiellä menestyy, sitä en epäile, mutta tässä astuu esiin se henkilökohtainen preferenssi ja oma fiilis.

    En osaa sanoa mitä Jollalaiset kehittelevät ja tekevät, mutta pieni kutina on sen suhteen, että sieltä voi tulla jotain hienoa. Toinen asia on menestyykö se.

    VastaaPoista
  4. Hei Jaakko,

    Selailin sivustoasi ja mielestäni voisit hyötyä PR Newswiren uutissyötteestä. Teknologiauutisemme ovat pääasiassa englanninkielisiä, mutta koska ala on erittäin kansainvälinen myös blogisi voisi hyötyä englanninkielisestä uutissyötteestä.

    PR Newswire on uutistiedotteiden johtava jakelupalvelu joka perustettiin New Yorkissa vuonna 1954 ja joka tänään jakaa tiedotteita, valokuvia, multimediaa ja muuta sisältöä yli 40 000 yrityksen ja organisaation puolesta yli 170:een maahan yli 40:llä kielellä. Jaamme tiedotteita suurin piirtein kaikilta aloilta erikoistuen talouteen, teknologiaan ja terveydenhuoltoon.

    Seuraavasta linkistä näet minkälaisia teknologia-uutisia välitämme: http://www.prnewswire.com/news-releases/consumer-technology-latest-news/

    Tiedustelen siis jos olisit valmis julkaisemaan tiedotteitamme sivustollasi? Palvelu on ilmainen ja meillä on osaava tekninen tiimi joka auttaa mielellään jos siihen on tarvetta.

    Tässä muutama esimerkki reaaliaikaisesti päivittyvästä News Widgetistä:

    http://technewsarm.com/ - oikealla puolella

    http://www.techfruit.com/ - 'Technology New Wire' - otsikon alla

    http://www.triathlonbusiness.com - oikealla puolella Twitter-syötteen alla

    Widgetimme sisältää myös kuvia ja videoita ja uutissyötteen voi suodattaa monella eri tavalla; esimerkiksi alan, aiheen, alueen, avainsanojen ja eri yritysten mukaan.
    Kaikki yllä mainitut vaihtoehdot pitävät käyttäjän omalla sivustolla ja löytyvät helposti myös hakukoneista. Syötteen integrointi ei vie paljon aikaa.

    Vastaan mielelläni kysymyksiin!
    Ystävällisesti,

    Nina Äikäs
    Media Relations Executive
    PR Newswire Europe

    Phone: +44 7454 5295
    nina.aikas@prnewswire.co.uk | www.prnewswire.co.uk

    "Engage Opportunity Everywhere"

    VastaaPoista
  5. Hei Nina!

    Widgetistä olisi varmasti hyötyä, ja siinäpä onkin "ongelman" ydin :)

    Tämä blogi on puhtaasti terapiablogi, johon puran vuosien toimittajatraumoja. Vihdoin voin kirjoittaa huolimattomia, jaarittelevia, hiomattomia, sekavia ja kaikin puolin heikkoja tekstejä juuri siitä, silloin ja siten kuin itse haluan :)

    Enää ei tarvitse välittää lukijasta, lukijamääristä, politiikasta, trendikkyydestä tai yhtään mistään.

    En itse asiassa ole ihan varma, haluaisiko PR Newswire näkyä tällaisessa blogissa :)

    VastaaPoista